Reglemente

Bana:
Längden på banan är: 201,17m (Bromssträcka minst 250m)
Bredd på banan är minst: (Start: 3m. 60-fot: 5m. Mål: 6m)
Depåkörning görs i gång fart.
Tävlingsledning och besiktningsman har rätt att ta ett fordon och/eller förare ur tävlingen vid regelbrott.


Tävlingsregler:
Regelbrott som kan göra att repan/vändan ogiltigförklaras av tävlingsledningen är:
Tjuvstart/Rödlyckta.
Korsa banans linjer: mittlinje och sidolinje.
Bryta startlinjen/guardlinjen med bakhjul/chassie istället för fjamhjulet. (Kontrolleras med tiderna/hastigheten för repan/vändan)


Klassregler:
Super Stock:

Chassie
I den här klassen krävs att ramen har ett tydligt synligt ursprung som moped.
Lysen, skärmar, tank och dylikt skall finnas kvar på chassiet och likna originalet, men behöver ej vara av
original typ. (lysen behöver ej fungera)
Gällande årsmodeller återfinns från 1952 och fram till 1985, (behöver ej vara svensksåld).
I samband med byte av framgaffel som är bättre lämpad än original tillåts en förlängning av 40mm
av den totala längden i o.m. ändring av försprång och dyl.
Rejkning av styrhuvud är ej tillåten.
Bakskärmen får kapas Max 15cm från originallängd.
Sadel får sänkas ned till sadelstommen, sadel får bytas ut men ska likna originalet.
Fotpinnarna och växel pedal får flyttas från original position dock ej längre bak än bakaxel centrum.
Sänkning av stötdämpare fram är tillåtet.
Stötdämpare bak får sänkas och stummas eller ersättas med rör.
Styre får sänkas och bytas ut mot originalet.
Ingen förlängning av ramar eller sving godkänns.
Wheeliebars/stödhjul tillåts ej.
Motor
Motorn ska ha ett ursprung som mopedmotor inom års.mod 1952-1985.

Modifiering av motorblock godkänns, det är dock inte tillåtet att modifiera och montera hela
blockhalvor från icke godkända motorer.
Behöver ej vara svensksåld.
Motordonation av valfritt fabrikat är tillåtet.
Cylindervolymen får ej överstiga:
-52cc för klass Super Stock 50
-72cc för klass Super Stock 70
-92cc för klass Super Stock 90.
Ingen form av överladdning är tillåten. t.ex.: (Nitro, lustgas turbo/kompressor)
Växellådor och utväxling

Fri modifiering av växellådorna.

Friliggande växellådor och modifiering av drivning till bakhjulet är godkänt.

Lager-styrning-hjul och bromsar
Glapp i styrlager, hjullager eller svinglager tillåts ej.
Det samma gäller lösa eller glappa styrkronor och gaffelben eller bristfälliga svingar samt lösa styren.
Bromsar behöver sitta monterade och ge fullgod bromsverkan både fram och bak.
Fullgod bromsverkan i proportion till ram och motor anses: full trumbroms eller skivbromsar, äldre halvnavsbromsar godkänns ej.

Mopeden skall vara försedd med hjul och axlar av dimensioner som väl står i proportion till ram
och motor.

Alla typer av däck godkänns, det får dock ej förekomma grova förslitningar.
(Däck där korden framträder kommer att underkännas.)

Mopeden skall vara utrustad med någon form av kedjeskydd eller fångkrok som hindrar kedjan från
att slå upp mot föraren vid ev. kedjebrott.
(Kedjeskydd minst 1/2 av längden mellan främre och bakre drevaxlar.)
(Fångskrok ¼ och 2/3 av längden bak från främre drevaxel.)

Bränsle
I Super Stock-klasserna är endast mackbensin (pump) 95, 98, E85, V-power tillåtet.

Nitrometan, metanol eller andra högoktanigt bränsle (t.ex. Aspen, VP) är inte tillåtet.

Skyddsutrustning

I Super Stock-klasserna är det krav på heltäckande klädsel från topp till tå.
(Innefattar, kläder på hela kroppen, handskar, skor, Godkänd hjälm och ryggskydd.)


Pro Stock:

Chassie
I den här klassen krävs att ramen har ett tydligt synligt ursprung som moped.
Lysen, skärmar, tank och dylikt skall finnas kvar på chassiet och likna originalet, men behöver ej vara av
original typ. (lysen behöver ej fungera)
Gällande årsmodeller återfinns inga restriktioner allt från 1952 och fram till nutid är godkännt (behöver ej vara svensksåld).
Byte av framgaffel är ej godkännt.
Rejkning av styrhuvud är ej tillåten.
Bakskärmen får kapas Max 15cm från originallängd.
Sadel får sänkas ned till sadelstommen, sadel får bytas ut men ska likna originalet.
Fotpinnarna och växel pedal får flyttas från original position dock ej längre bak än bakaxel centrum.
Sänkning av stötdämpare fram är tillåtet.
Stötdämpare bak får sänkas och stummas eller ersättas med rör.
Styre får sänkas och bytas ut från original.
Ingen förlängning av ramar eller sving godkänns.
Lätta ramen/chassit genom borrning/frässning är ej godkännt.
Wheeliebars/stödhjul tillåts ej.
Motor
Motorn ska ursprunglingen vara en (max 50cc) mopedmotor.

Modifiering av motorblock godkänns, det är dock inte tillåtet att modifiera och montera hela
blockhalvor från icke godkända motorer.
Behöver ej vara svensksåld.
Motordonation av valfritt fabrikat är tillåtet.
Cylindervolymen får ej överstiga:
-70cc för Pro Stock scooter med (variatormotorer).
-80cc för Pro Stock Moped med (växlade motorer).
Ingen form av överladdning är tillåten. t.ex.: (Nitro, lustgas turbo/kompressor)
Växellådor och utväxling

Fri modifiering av växellådorna.

Friliggande växellådor och modifiering av drivning till bakhjulet är godkänt.

Lager-styrning-hjul och bromsar
Glapp i styrlager, hjullager eller svinglager tillåts ej.
Det samma gäller lösa eller glappa styrkronor och gaffelben eller bristfälliga svingar samt lösa styren.
Bromsar behöver sitta monterade och ge fullgod bromsverkan både fram och bak.
Fullgod bromsverkan i proportion till ram och motor anses: full trumbroms eller skivbromsar, äldre halvnavsbromsar godkänns ej.

Mopeden skall vara försedd med hjul och axlar av dimensioner som väl står i proportion till ram
och motor.

Alla typer av däck godkänns, det får dock ej förekomma grova förslitningar.
(Däck där korden framträder kommer att underkännas.)

Mopeden skall vara utrustad med någon form av kedjeskydd eller fångkrok som hindrar kedjan från
att slå upp mot föraren vid ev. kedjebrott.
(Kedjeskydd minst 1/2 av längden mellan främre och bakre drevaxlar.)
(Fångskrok ¼ och 2/3 av längden bak från främre drevaxel.)

Bränsle
I Pro Stock är endast mackbensin (pump) 95, 98, E85, V-power tillåtet.

Nitrometan, metanol eller andra högoktanigt bränsle (t.ex. Aspen, VP) är inte tillåtet.

Skyddsutrustning

I Pro Stock är det krav på heltäckande klädsel från topp till tå.
(Innefattar, kläder på hela kroppen, handskar, skor, Godkänd hjälm och ryggskydd.)


Pro Mod/Sprint:

Chassie
Pro Mod = Växlade motorer.
Pro Sprint = Variator motorer.
I den här klassen är kravet för ramen att den behöver vara i proportion till motorns effekt.
Och "Besiktningsman" skall godkänna fordonets konstruktion vid besiktning.
Wheeliebars/stödhjul är tillåts men får ej ta i marken när fordonet står på dom övriga "huvudhjulen".
Motor
Reglementet gokänner alla motorer inom tillåten volym, samt att det är en tvåtaktsmotor.
Motordonation av valfritt fabrikat är tillåtet.
Cylindervolymen får ej överstiga:
-52cc för klass Pro Mod 50
-72cc för klass Pro Mod 70
-102cc för klass Pro Mod 100.
-52cc för klass Pro Sprint 50
-72cc för klass Pro Sprint 70
-102cc för klass Pro Sprint 100.

Fri modifiering av växellådorna.

Friliggande växellådor och modifiering av drivning till hjulen är godkänt.

Lager-styrning-hjul och bromsar
Glapp i styrlager, hjullager eller svinglager tillåts ej.
Det samma gäller lösa eller glappa styrkronor och gaffelben eller bristfälliga svingar samt lösa styren.
Bromsar behöver sitta monterade och ge fullgod bromsverkan både fram och bak.
Fullgod bromsverkan i proportion till ram och motor anses: full trumbroms eller skivbromsar, äldre halvnavsbromsar godkänns ej.

Mopeden skall vara försedd med hjul och axlar av dimensioner som väl står i proportion till ram
och motor.

Alla typer av däck godkänns, det får dock ej förekomma grova förslitningar.
(Däck där korden framträder kommer att underkännas.)

Mopeden skall vara utrustad med någon form av kedjeskydd eller fångkrok som hindrar kedjan från
att slå upp mot föraren vid ev. kedjebrott.
(Kedjeskydd minst 1/2 av längden mellan främre och bakre drevaxlar.)
(Fångskrok ¼ och 2/3 av längden bak från främre drevaxel.)

Bränsle
I Pro Mod/Sprint det het fritt med vilket bränsle man vill köra på.

Nitrometan, metanol eller andra högoktanigt bränsle (t.ex. Aspen, VP) är tillåtet här.

Överladdning

Vill man köra med överladdning så är det tillåter att använda EN av följande:

Nitrometan, Turbo, Kompressor eller Elhybrid konvertering

Skyddsutrustning

I Pro Mod/Sprint är det krav på heltäckande MC-ställ från topp till tå.
(Innefattar, heltäckande mc-ställ på hela kroppen, Godkänd : handskar, skor, hjälm och ryggskydd.)

Top Dragster:

Chassie
I den här klassen är kravet för ramen att den behöver vara i proportion till motorns effekt.
Och "Besiktningsman" skall godkänna fordonets konstruktion vid besiktning.
Wheeliebars/stödhjul är tillåts men får ej ta i marken när fordonet står på dom övriga "huvudhjulen".
Motor
Reglementet gokänner alla motorer inom tillåten volym, samt att det är en tvåtaktsmotor..
Motordonation av valfritt fabrikat är tillåtet.
Cylindervolymen får ej överstiga:
-212cc för variatormotorer och,
-250cc för växlade motorer.

Fri modifiering av växellådorna.

Friliggande växellådor och modifiering av drivning till hjulen är godkänt.

Lager-styrning-hjul och bromsar
Glapp i styrlager, hjullager eller svinglager tillåts ej.
Det samma gäller lösa eller glappa styrkronor och gaffelben eller bristfälliga svingar samt lösa styren.
Bromsar behöver sitta monterade och ge fullgod bromsverkan både fram och bak.
Fullgod bromsverkan i proportion till ram och motor anses: full trumbroms eller skivbromsar, äldre halvnavsbromsar godkänns ej.

Mopeden skall vara försedd med hjul och axlar av dimensioner som väl står i proportion till ram
och motor.

Alla typer av däck godkänns, det får dock ej förekomma grova förslitningar.
(Däck där korden framträder kommer att underkännas.)

Mopeden skall vara utrustad med någon form av kedjeskydd eller fångkrok som hindrar kedjan från
att slå upp mot föraren vid ev. kedjebrott.
(Kedjeskydd minst 1/2 av längden mellan främre och bakre drevaxlar.)
(Fångskrok ¼ och 2/3 av längden bak från främre drevaxel.)

Bränsle

I Top Dragster det het fritt med vilket bränsle man vill köra på.

Nitrometan, metanol eller andra högoktanigt bränsle (t.ex. Aspen, VP) är tillåtet här.

Överladdning

Vill man köra med överladdning så är det tillåter att använda EN av följande:

Nitrometan, Turbo, Kompressor eller Elhybrid konvertering

Skyddsutrustning

I Top Dragster är det krav på heltäckande MC-ställ från topp till tå.
(Innefattar, heltäckande mc-ställ på hela kroppen, Godkänd : handskar, skor, hjälm och ryggskydd.)


Säkerhet:
Dödmansgrepp är obligatoriskt för alla klasser.


Övrigt:
Det är ej tillåtet att byta fordon/förare under pågående kval.

Fordon får endast deltaga i en klass.

Det är den tävlandes ansvar att alltid förebygga och förhindra att spill från tex ljuddämpare, förgasare, motor etc. på banan eller i depån. När mopeden står i depån måste den både vid förvaring och när man meckar, stå på en ”Depåmatta”

Dränerings/Dropp-flaska från samtliga överflödsnipplar på förgasaren är ett krav.

Glykol i kylarvattnet är inte tillåtet, det skall endast vara rent vatten.

Körning i depån och/eller till- frånfartsvägar till banan skall hålls till transportkörning (Gånghastighet.).

Arrangörerna förbehåller sig rätten att avvisa besökande från området som anses olämpliga eller som ej kan acceptera och följa regelverket.

Besiktningsmannen kan ta bort fordon ur tävlingen om den inte uppfyller säkerhetskraven.


Arrangören (och Svensk lag) kräver att samtliga förar skall vara försäkrade, och det göra med en SMA-licens. Licens kan lösas vid anmälan och betalning av tävling i förhand, eller för ett helt år via SMA Svenska Motorsport Alliansen hemsida:
http://www.smalic.se/forare/

http://www.smalic.se/mobiltelefon/



Poängsystem för kval

Kvalplasering

Poäng

1

20

2

18

3

16

4

14

5

12

6

10

7

8

8

7

9

6

10

5

11

4

12

3

13

2

14

2

15

1

16

1

Poängsystem för eleminering/stegar

Plasering

Poäng

1. (Winner)

100

2. (Runner-up)

80

3-4. (Semifinal)

60

5-8.(Kvartsfinal)

40

8-16.(Åtondelsfinal)

20

16-32.

10